Sweakers antislip zwemsokken van Ockyz

Tijdens onze vakantie bij Center Parcs zag ik in het zwembad een vrolijk gekleurd display staan met felgekleurde zwemsokken, ze leken me erg handig en ik nam mezelf voor om informatie op te zoeken als we weer thuis waren. Eenmaal thuis had ik een mailtje van Ockyz of ik deze antislip zwemsokken wilde testen. Noor is nog te klein om ze uit te proberen, maar aangezien de sweakers er ook in volwassen maten zijn heb ik ze voor mezelf besteld. Ik ben namelijk erg bang dat ik uitglijd op gladde zwembadvloeren en deze antislip zwemsokken lijken me ideaal. Ik heb de sweakers uitgebreid getest en in deze review kun je lezen wat ik van de antislip zwemsokken vind. 

Sweakers zijn antislip zwemsokken waarbij op de onderkant van de sok een stroeve coating is aangebracht die er voor zorgt dat je meer grip hebt op gladde vloeren rondom zwembaden. Ze zijn (op dit moment) verkrijgbaar in acht uitvoeringen vanaf maat 19 tot en met maat 46, één paar sweakers gaat vier schoenmaten mee. De prijzen variëren per uitvoering van €14,95 tot en met €19,95.  De zwemsokken zijn verkrijgbaar via de website van Ockyz (https://www.ockyz.com/nl/sweakers) en bij de 13 grootste parken van Center Parcs in Nederland, België en Duitsland.  

 

Dit zijn de sweakers die ik besteld heb, ik heb gekozen voor de uitvoering turquoise sport in maat 39-42. 


Op de voorzijde van de verpakking is te lezen dat het gaat om anti-slip zwemsokken, op de zijkant staat in welke maten de zwemsokken verkrijgbaar zijn.


Op de achterzijde staat de overige informatie. Er staan een aantal eigenschappen van de sweakers:

  • Uv beschermend (tot welke SPF is niet gespecificeerd)
  • Antislip zool
  • Chloorbestendig
  • Comfortabel
  • Lichtgewicht
  • Open teen ontwerp
  • Wasbaar (op 30 graden, niet bleken, niet in de droger, niet strijken)
  • BPA vrij
  • Samenstelling: 91% polyamide, 3% koperbreisel, 6% elastaan en zool: 100% PVC vrij van gif

Ook is er op de achterzijde van de verpakking de volgende disclaimer te lezen: “Sweakers zijn alleen geschikt voor zwembaden. Niet

rennen met je Sweakers. Meer informatie aan de binnenzijde van de doos”.

 

 


In de verpakking zitten nog wat leuke stickers en de instructies hoe je de sweakers het beste aan kunt trekken. Op de achterzijde van het binnendoosje is de rest van de informatie te vinden die bij de disclaimer hoort. Hier is onder andere te lezen dat de Sweakers alleen geschikt zijn voor zwembaden, ze niet geschikt zijn voor met gras begroeide oppervlakken of andere oppervlakten waar de garen aan kunnen beschadigen (o.a. schelpen, kiezels, rotsen en dergelijke). Ook zijn de sweakers niet geschikt om mee te rennen of om af te remmen in glijbanen.


Genoeg over de “technische informatie”, nu volgt mijn gebruikservaring. Toen ik de sweakers binnen kreeg werd ik helemaal vrolijk van de felle kleurtjes die me tegemoet kwamen, zowel van de verpakking als van de zwemsokken. Bijna meteen kwam het ook besef dat die felgekleurde en über vrolijke zwemsokken straks wel aan mijn voeten zouden zitten in het zwembad en als ik aan één ding een hekel heb dan is het wel aan opvallen. Op het moment dat ik de sweakers bestelde waren ze beschikbaar in drie uitvoeringen, natuurlijk allemaal lekker fel gekleurd en helemaal gericht op kinderen. Gelukkig zijn er tegenwoordig vijf uitvoeringen bijgekomen waar ook wat minder opvallende modellen bij zitten. Aangezien de zwemsokken ook in grote (volwassen) maten verkrijgbaar zijn en niet elke volwassene (en zeker tiener) met superopvallende zwemsokken rond wil lopen lijkt mij dat een effen variant (zwart, wit, grijs, huidskleur enz.) zeker een plekje zou mogen verdienen in het assortiment. Ockyz zou mij in ieder geval heel blij maken met een huidskleurige variant van de sweakers!

 

Voordat ik met mijn zwemsokken naar het zwembad vertrok heb ik thuis een keer geprobeerd om ze aan te krijgen. De sokken zijn namelijk maar een centimeter of zeven breed (bij maat 39-42) en ik was bang dat ik er niet in zou passen. Ockyz adviseert om de sok een stukje op te rollen, deze dan tot je wreef op te trekken en dan over de hiel te schuiven. Het optrekken tot aan de wreef was een hele opgave, de sweakers gaven niet veel mee en waren erg strak. Na een paar minuten hannesen was het me toch gelukt en toen dacht ik “dat zal nog een hele strijd worden om ze over mijn enkels te krijgen” maar niets bleek minder waar en in nog geen twee seconden had ik de zwemsok helemaal aan. Hierna was het nog even plukken om al mijn tenen door het gat heen te krijgen, maar wat ik ook probeerde mijn kleine teentje kwam maar niet tevoorschijn. Door het rechte ontwerp van de sweakers is dit ook niet echt mogelijk, gelukkig is dit niet hinderlijk bij het dragen. In het begin deed het stiksel tussen mijn grote teen en tweede teen een beetje zeer, maar door de sweakers wat naar beneden te trekken ging dit vrijwel meteen over en heb ik er verder geen last meer van gehad.

 

Toen kwam de echte vuurproef in het zwembad. Het aantrekken ging vrij vlot, mede omdat ik het idee had dat de sweakers al wat meer meegaven. Ik heb de sweakers op verschillende ondergronden getest in het zwembad, namelijk de tegels rondom het zwembad (zowel nat als droog), de gietvloer in de douches (nat), de roosters rondom het zwembad (nat) en in de glijbaan. Hierbij merkte ik dat hoe droger de vloer was hoe meer grip de sweakers hadden, op de natte stukken had ik nog steeds een beetje het idee dat ik elk moment weg kon glijden. Natuurlijk heb ik dezelfde ondergronden ook met blote voeten geprobeerd en dan voel je toch wel echt het verschil met sweakers! Ook al presteren ze, naar mijn mening, minder bij natte ondergronden ze geven toch nog veel meer grip dan dat je met blote voeten zou hebben. En hoogstwaarschijnlijk zit het meer tussen mijn oren dat ik het gevoel heb elk moment uit te kunnen glijden dan dat het daadwerkelijk zou gebeuren.

 

Zoals ik eerder schreef heb ik de sweakers ook in de glijbaan aan gehad. Als je je voeten op de hielen laat rusten zodat het loopvlak de glijbaan niet raakt dan beïnvloeden ze het roetsjplezier helemaal niet. Ook heb ik een paar baantjes gezwommen met de sweakers en je voelt dan niet eens dat je ze aan hebt. Toen ik uit het water kwam merkte ik wel dat de sweakers gedurende een lange tijd erg nat bleven, ik vond ze daardoor wat verstikkend en broeierig aanvoelen. Dit was voor mij de reden om ze niet de hele tijd aan te houden maar tussendoor uit te doen als we gingen zitten. Dit heeft me aan het denken gezet over het gebruik van sweakers bij kinderen, zij hebben vaak toch een dunnere en kwetsbaardere huid en ik vraag me af of langdurig gebruik van de sweakers niet gaat lijden tot verweking van de huid en door het schuren van de zwemsokken tot beschadigingen. (Ik heb hier geen ervaring mee en kan er ook niks over vinden).

 

Mijn eindconclusie:

Over het algemeen ben ik tevreden over de sweakers, voor de toepassing waar ik ze voor nodig had (onzekerheid tegen gaan bij gladde oppervlakken) hebben ze hun werk heel goed gedaan! Echter denk ik er nog wel over na of ze handig zijn om aan te schaffen voor Noor, de reden dat ik de sweakers voor haar aan zou schaffen is om uitglijden door rennen te voorkomen en dat staat heel duidelijk op de verpakking dat de sweakers daar niet voor geschikt zijn. Ik snap zeker dat een fabrikant dit erop zet om zichzelf in te dekken tegen eventuele rechtszaken, maar dit ervaar ik wel als minpunt. Ik vind de modellen er heel erg leuk uit zien met de felle kleurtjes en opvallende ontwerpen, alleen loop ik er zoals gezegd niet heel graag mee rond. De prijs / kwaliteit verhouding vind ik goed, het zijn stevige en dikke sokken die toch fijn mee rekken. Ik vind het wel een nadeel dat de sokken lang nat blijven waardoor ze toch wat broeierig aan gaan voelen. Dan het belangrijkste gedeelte van de sok de antislip laag, deze doet erg goed zijn werk en het is erg fijn dat dit een dunne laag is waardoor je hem niet voelt tijdens het lopen, dit heb ik als zeer prettig ervaren.