Angel Sounds fetal doppler

Omdat het mijn man en mij erg leuk leek om ook af en toe thuis naar het hartje van onze kleine te luisteren hebben we besloten om een doppler apparaat aan te schaffen. Wat we hiervan vinden kun je in dit artikel lezen.

Voordat ik ga iets ga vertellen over de doppler die wij hebben aangeschaft, wil ik eerst even iets kwijt over de zin en onzin van het thuis luisteren naar het hartje. Hierover zijn de meningen namelijk erg verdeeld en ik vind dat ik dat voor de volledigheid bij deze blog moet vermelden.

 

Wat doet een doppler precies?

Vanuit het apparaatje worden geluidsgolven gezonden, die weerkaatsen op de trillingen van de bloedsomloop van de foetus. Zo kan men het geluid van de hartslag oppikken. Het apparaatje voor thuis gebruik werkt in principe hetzelfde als het apparaat wat de verloskundige gebruikt, alleen zend het apparaat voor thuisgebruik minder geluidsgolven uit waardoor de kwaliteit van het geluid wat minder kan zijn.

 

Veiligheid

Er wordt afgeraden om zelf naar het hartje te luisteren voordat je twaalf weken zwanger bent. Ten eerste omdat de baby dan nog verstopt ligt achter het schaambeen en het dus erg lastig, zo niet onmogelijk, is om zelf de hartslag te vinden. En ten tweede omdat het niet bekend is of de geluidsgolven invloed hebben op de ontwikkeling van de baby (bijvoorbeeld de orgaanvorming).

In veel artikelen over dit onderwerp wordt aangegeven dat in de 30 jaar dat er met deze apparatuur wordt gewerkt geen gevallen bekend zijn van schadelijke effecten op de foetus / baby maar dat het advies blijft om niet vaker dan 1 keer per week een minuutje of 2 te luisteren naar de hartslag.

 

Waarom de doppler voor thuisgebruik wordt afgeraden

Volgens verloskundigen heb je een geoefende hand nodig om de hartslag van de baby te kunnen vinden. Ook is het zo dat de doppler voor thuisgebruik zwakker is dan het apparaat wat de verloskundige gebruikt, wat het vinden van de hartslag nog meer kan bemoeilijken. Doordat het wat langer kan duren voor je de hartslag vind kun je jezelf ongerust maken. Ze stellen ook dat je onnodig stress bij jezelf opwekt omdat het voor een leek lastig kan zijn om de doppler te hanteren.

 

Wat later in de zwangerschap voor kan komen is dat je de baby een dag niet voelt bewegen. Het advies in zo’n geval is om contact op te nemen met de verloskundige. Maar waar de verloskundigen voor vrezen is dat iemand die zelf een doppler heeft alleen luistert, het hartje hoort kloppen en denkt dat het goed is, zonder contact op te nemen met de verloskundige. Het gevaar hiervan is dat een leek natuurlijk niet kan horen of het hartje nog goed klopt of een afwijkend ritme heeft. Je kan in zo’n geval een vals gevoel van zekerheid bij jezelf opwekken.

 

Nu dat allemaal opgehelderd is, dan waar heel deze blog om draait. De Angel Sounds fetal doppler. Op de Nederlandse markt zijn veel verschillende soorten dopplers te verkrijgen in verschillende prijsklassen. Wij zijn een beetje gaan vergelijken en kwamen erachter dat er dopplers die in Nederland verkocht worden ook via Ebay te verkrijgen zijn. Zo ook de Angel Sounds fetal doppler, hier betaal je in Nederland rond de 25 euro voor (exclusief verzendkosten), wij hebben hem via Ebay voor 16 euro (inclusief verzendkosten). In beide gevallen dien je nog wel apart een 9 volt batterij aan te schaffen (á 2 euro).

 

Op de voorzijde van de verpakking staat een plaatje van de doppler, op de zijkanten zijn wat specificaties van het apparaat en de adresgegevens van de fabrikant terug te vinden. Op de achterkant staat een korte gebruiksaanwijzing van het product, ook staat er door middel van plaatjes aangegeven welk onderdeel waar op het apparaat te vinden is. 


In de verpakking vind je een uitgebreide Engelstalige gebruiksaanwijzing, een velletje waarop de inhoud van het pakket staat, een headset, een kabeltje om de doppler met de computer te verbinden en natuurlijk de doppler zelf. 


Tips bij het gebruik van de doppler:

  • Deze doppler kan gebruikt worden als je minimaal 14 weken zwanger bent.
  • Ze raden aan om het apparaat eerst aan te zetten en het volume naar de middelste positie te draaien. IK RAAD DIT AF! dit zal ik straks toelichten.
  • Gebruik gel, olie of water op je buik, hierdoor krijg je de beste geluidskwaliteit.
  • Het staat een beetje raar op de verpakking, maar ik meen eruit te halen dat je jezelf eerst bekend moet maken met hoe een hartslag klinkt zodat je weet waar je naar op zoek bent. Als tip geven ze nog aan dat de normale hartslag van een baby 120 tot 160 slagen per minuut is.
  • Ze raden aan om contact met een arts of verloskundige op te nemen als je twijfelt of het niet vertrouwd.

Hoe gebruik je het apparaat:

  • Plaats allereerst de batterij. Dit doe je door het klepje aan de voorkant naar beneden te schuiven en te verwijderen. En daarna de batterij aan het zwarte verbindingsstukje te klikken.
  • Plaats de aansluiting van de headset in de connector aan de onderkant van het apparaat. (Wij hebben ervoor gekozen om een koptelefoon te gebruiken vanwege de betere geluidskwaliteit).
  • Ga ontspannen liggen, ontbloot je buik en breng wat gel, olie of water aan voor een goede geluidskwaliteit. Je kunt de gel zowel op je buik als op de doppler aanbrengen.
  • Door aan de volumeknop te draaien gaat de doppler aan. 
  • Beweeg met de doppler over de buik om de gel te verdelen en ga op zoek naar de hartslag. Hoe vroeger je luistert in je zwangerschap hoe lager het hartje van de baby zit, begin dus op de hoogte van het schaambeen en beweeg indien nodig naar boven. 
  • Door de doppler op de buik in verschillende richtingen te draaien kun je proberen om het geluid duidelijker te krijgen.

Wij zijn de doppler ergens halverwege het tweede trimester gaan gebruiken. In eerste instantie heb ik de doppler een aantal keer zonder geleidende gel of iets dergelijks gebruikt en dat ging redelijk goed, maar we merkte wel dat de geluidskwaliteit met gel een stuk beter is. En een bijkomend voordeel is ook dat de doppler dan een stuk gemakkelijker over je buik glijd. Voordat ik voor de eerste keer de hartslag van de kleine heb gezocht, heb ik eerst naar mijn eigen hartslag geluisterd zodat ik een idee had wat ik kon verwachten. Vanaf het begin vind ik het erg gemakkelijk om de hartslag van onze kleine te vinden, ik merk dat ik meestal rechtsonder op mijn buik de hartslag eigenlijk altijd wel te pakken heb. Ik schrijf deze review met 23 weken zwangerschap en ik merk dat de kleine nu doorheeft wanneer er geluisterd word. Meestal blijft de kleine er netjes voor liggen maar we hebben ook al een keer gehad dat er met wat gerommel duidelijk werd gemaakt dat het nu niet de beste tijd was, we zijn toen ook maar gestopt :).

 

We hebben voor onszelf beslist dat we maximaal één á twee keer per week luisteren en dan is het meestal niet langer dan een minuutje. Op één keer na toen ik de hartslag niet kon vinden, toen was het wel even stressen. Ik heb toen twee keer moeten zoeken en ben denk ik in totaal tien minuten bezig geweest. Gelukkig hebben we de hartslag wel gevonden en later bezoek aan de verloskundige wees uit dat alles goed was, maar toch, dat gedeelte van jezelf die onnodige stress aandoen snap ik wel een klein beetje.

 

Om even terug te komen op het volume waar je hem mee aanzet, mijn tip zou zijn om het apparaat op een laag volume aan te zetten en dan op de buik te plaatsen. Zoek de plek waar je denkt dat je kleintje ligt en zet dan het volume pas harder! Mijn ervaring is dat je oren beginnen te piepen als je gaat zoeken met het volume op midden, het apparaat maakt dan hele harde kraakgeluiden wat echt niet bevorderlijk is voor je gehoor. Kun je de hartslag niet goed horen, zet het geluid dan zachter, verplaats het apparaat en zet het dan weer harder… geloof me het bespaard je bijna gescheurde trommelvliezen.

 

Mijn eindconclusie:

Ik ben erg tevreden over deze Angel Sounds fetal doppler. De prijs / kwaliteit verhouding is goed, voor 16 euro krijg je wat je mag verwachten. De headset die erbij zit is niet van al te beste kwaliteit maar voldoet zeker en zoals eerder gezegd past er ook elke andere hoofdtelefoon op waardoor het geluid een stuk beter word. Het apparaat is erg gemakkelijk in gebruik en kan bediend worden met één knop.