Zwangerschapsvitamines - deel 2

Zoals je in zwangerschapsvitamines – deel 1 hebt kunnen lezen zijn de vitaal zwanger tabletten van de Kruidvat uit de handel gegaan. Deze zijn vervangen door de multi zwanger met omega-3 visolie, in deze review kun je lezen wat ik van deze capsules vind.

Allereerst maar even het uiterlijk van de verpakking, deze is niet veel veranderd. Het potje is iets groter geworden maar de kleurstelling en dergelijke is nog hetzelfde als bij de vitaal zwanger tabletten. Op de voorzijde is te lezen dat het gaat om multi zwanger met omega-3 visolie, foliumzuur draagt bij tot de groei van de baby tijdens de zwangerschap en omega-3 vetzuur DHA ondersteunt de ontwikkeling van de ogen en hersenen van de baby*.

 

Op de achterzijde wordt het sterretje verklaard, namelijk bij een dagelijkse inname van 200mg DHA in aanvulling op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor omega-3 visolie voor volwassenen (250mg EPA en DHA). Ook is er nog te lezen dat de Kruidvat multi zwanger met omega-3 visolie helpt een gezonde zwangerschap te ondersteunen door de combinatie van vitaminen, mineralen en omega-3 visolie in één capsule. Het bevat de door de gezondheidsraad aanbevolen dosering foliumzuur voor vrouwen die zwanger willen worden, zwanger zijn of borstvoeding geven en is rijk aan vitamine D. Op de achterzijde staat ook de samenstelling per capsule.

 

Dosering:  1 x daags 1 capsule tijdens de maaltijd met water innemen.


De pot bevat 60 capsules en kost €7,99. Dit is dus een stuk duurder dan de tabletten en ergens wel begrijpelijk omdat het nu om capsules gaat en er een extra stof aan toe is gevoegd. Hoewel deze capsules nog één van de goedkoopste op de markt zijn, vond ik de prijsstijging tegenvallen en had ik graag gezien dat de tabletten ook verkrijgbaar waren gebleven.

Maar wat vind ik nu van de capsules? Toen ik het potje opendeed was ik aangenaam verrast dat er geen zware plantaardige geur me tegemoet kwam, zoals bij de tabletten. Het is nog steeds niet mijn favoriete geur, beetje chemisch, maar goed te verdragen. Er viel me wel meteen iets anders op, ik ben absoluut geen moeilijke pillenslikker, maar toen ik het formaat van deze capsules zag werd ik toch wel een beetje huiverig. Jeetje wat zijn die een stuk groter dan de tabletten! Maar ik moet zeggen, ik vind ze toch erg gemakkelijk te slikken. Door de capsule in te nemen met water wordt deze meteen lekker glibberig en glijdt de capsule zo naar binnen… geen centje pijn! Ook smaakt het gelatine laagje lekker zoet, dus niet meer die vervelende smaak die de tabletten gaven.

 

En dan de werking, tsja in hoeverre kan ik daar iets over zeggen? Volgens mijn verloskundige zijn mijn bloedwaardes allemaal keurig in orde, bij mijn ijzerwaardes is nog geen dip te bekennen. Volgens de 20 weken echo is er ook geen sprake van een open ruggetje, open verhemelte of hazenlip, een aantal redenen waarvoor je foliumzuur slikt. Of de multi zwanger hieraan bij heeft gedragen, dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Wat ik wel merk is dat ik me gedurende de zwangerschap erg goed heb gevoeld, geen last van vermoeidheid en ook ben ik naar mijn idee veel minder snel ziek / vatbaar voor verkoudheid. Ik heb dus wel het idee dat in ieder geval mijn immuunsysteem er baat bij heeft.

 

Eindconclusie: ik vind het jammer dat de capsules meer dan twee keer zo duur zijn dan de tabletten, vooropgesteld dat het nog wel steeds één van de goedkoopste op de markt zijn. Ook zijn gemakkelijk te slikken en doen naar mijn mening wat ze moeten doen. Ik ben dus zeer tevreden over de capsules en blijf ze gedurende mijn zwangerschap ook zeker gebruiken.