Ovulatietest Lifecare (Action)

Om uit te vinden of ik weer een normale cyclus (met eisprong) had en later om mijn meest vruchtbare periode te bepalen heb ik de ovulatietesten van Lifecare gebruikt. In deze review lees je wat ik van de testen vind.

De ovultatietesten van Lifecare zijn te koop bij de Action, zitten per vijf stuks in een verpakking en kosten €2,49. Op de voorzijde van de verpakking staat duidelijk aangegeven dat het om een LH ovulatietest midstream gaat, voor zelftest en diagnostisch gebruik in vitro. Op de zijkant van de verpakking staat met plaatjes aangegeven wanneer er een LH piek is waargenomen, wanneer er geen LH piek is en wanneer de test ongeldig is. 


Op de achterzijde van de verpakking staat kort uitgelegd hoe de test uitgevoerd dient te worden. In de verpakking zit een zeer uitgebreide bijsluiter. Hierin staat uitgelegd waar de test precies op reageert en waarom dat belangrijk is. Dat het goed is om urine te gebruiken die je elke dag rond dezelfde tijd opvangt (geen ochtendurine), wanneer je het beste kunt beginnen met testen en hoe je de testresultaten moet interpreteren. Verder is er iets te lezen over de verwachte waarden, prestatiekenmerken, beperkingen en veelgestelde vragen.


De test werkt als volgt:

  1. Haal de midstreamtest uit de gesloten verpakking en gebruik de test zo snel mogelijk.
  2. Verwijder de dop en draai de test om de absorberende top zichtbaar te maken.
  3. Houd de midstreamtest bij de duimgreep vast waarbij de absorberende dop (zonder dop) naar beneden wijst.
  4. Urineer rechtstreeks op de absorberende top totdat deze volledig nat is (minstens vijf seconden). LET OP: zorg dat u niet op het afleesvenster urineert. Doe de dop weer op de test en leg deze met het venster naar boven op een vlakke ondergrond neer.
  5. Wacht totdat u roze strepen ziet verschijnen. Lees het resultaat binnen 3 – 8 minuten af. Lees het resultaat niet na 10 minuten af.

Zoals eerder gezegd ben ik deze testen gaan gebruiken om te kijken of mijn cyclus weer normaal was, dus met een ovulatie. Ervan uitgaande dat ik een cyclus van 28 dagen had ben ik gaan testen op dag 11 en heb door getest tot dag 16. Tijdens deze testen kreeg ik elke keer netjes de controlestreep maar totaal geen teststreep. En ondanks dat mijn man en ik “geoefend” hadden, werd ik aan het einde van de maand toch ongesteld. Ik ga er dus vanuit dat de ovulatietest goed heeft aangegeven dat er nog geen ovulatie heeft plaatsgevonden.

 

De maand daarna heb ik nogmaals de testen gebruikt en ook deze maand ben ik weer op dag 11 begonnen. Tegen dag 12 was er een heel licht teststreepje te zien, wat op dag 13 nog iets duidelijker werd en tegen dag 14 weer wat lichter was. Dit zou dus moeten betekenen dat er een ovulatie aan zat te komen. Ook deze maand hebben mijn man en ik weer “geoefend” en wat bleek aan het einde van de maand? Ik was zwanger! Dus ook in dit geval kan ik concluderen dat de ovulatietest het bij het juiste eind had dat er een ovulatie aan zat te komen.

 

Mijn eindconclusie: ik ben zeer tevreden over deze ovulatietest, er zit een hele duidelijke handleiding bij die, mits je hem goed volgt, fout testen eigenlijk onmogelijk maakt. Een tip van mijn kant is wel om je urine voor je gaat testen op te vangen in een bakje en de test hierin te dippen, dit is een stuk gemakkelijker dan over de test heen te plassen zoals in de bijsluiter vermeld staat. Het aflezen van de test gaat snel, meestal tegen de 3 á 4 minuten was het resultaat al goed te zien. Ook de prijs van de testen vind ik super!